Arkiv

Vart ringer jag om jag har problem?

Din tjänsteleverantör.

För er med gruppavtal är det Tele2:s Kundservice – 90 222

Det gäller oavsett om det är problem vid omkoppling i noderna eller vid inkoppling av ny utrustning.

Jag hyr ut. Hur funkar det med avtal och anslutningar?

Endast fastighetsägare kan teckna gruppavtalet. Om du hyr ut en lägenhet eller fastighet måste du därför välja om du vill hyra ut med eller utan abonnemang (t.ex. gruppavtalet)

Väljer du att som fastighetsägare ansluta dig till gruppavtalet så kan du inte ”gå ut och in ” när du byter hyresgäster. Du är som fastighetsägare ansvarig för att fakturorna betalas för gruppavtalet.

Det är dock skillnad på att ha tecknat gruppavtalet och att avropa tjänster i det.
Gruppavtalet är enligt ovan ett ramavtal mellan fiberföreningen och fastighetsägaren
Det är emellertid den som bor på adressen (t.ex. hyresgästen) som kan avropa tjänster i detta ramavtal.
Det innebär att det att det är hyresgästen som skapar ett kontrakt med Tele2 när de avropar tjänster i ramavtalet.
På så sätt blir t.ex. Tele2 Play kopplat till Hyresgästen.

Eventuella extratjänster hos Tele2 köps av hyresgästen själv och är inte en del av gruppavtalet.

Lite förenklat kan vi säga att den som bor på adressen är den som ska kontakta Tele2

Väljer du att hyra ut utan något abonnemang kan hyresgästen själv teckna ett avtal med valfri tjänsteleverantör. Dock inte gruppavtalet

Vad betyder CPE?

CPE – Customer Placed Equipment. Det som avses är oftast mediaomvandlaren, som omvandlar mellan fiber och vanlig nätverkskabel.

Kommer utrustningen bytas?

Mediaomvandlaren, den vita väggdosan märkt ”Raycore” kommer bytas i samband med skiftet. Det kommer planeras av Tele2 (se separat fråga)

Tvbox och router kan bytas om du vill. Du behöver i så fall skicka tillbaka den gamla utrustningen till Tele2. Information om hur du ska gå tillväga får du av Tele2s support.

Kommer jag kunna pausa och spela in med den nya TV-boxen?

Det går att titta på missade TV-program i upp till sju dagar i efterhand. Du kommer som standard inte kunna pausa i direktsändning

För att spela in och spara program under längre tid krävs en extra box och månadskostnad.
Denna extratjänst ger också möjlighet att pausa i direktsändning och starta om ett program under tiden det sänds.

Läs mer om utrustningen här: Tele2 Tv Hub – Tele2

Kommer Tivo-boxen vara kvar?

Du kommer kunna behålla TivoBoxen om du vill, åtminstone en tid.

Tele2 kommer att fasa ut TivoBoxen och det kan i framtiden komma ett slutdatum när den inte längre kommer fungera.

Om du får problem med din TivoBox och behöver ny utrsutning från Tele2 så kommer du inte få någon ny TivoBox.

Varför byter vi Gruppavtal?

Gruppavtalet är starkt kopplat till Kommunikationsoperatören och det är därför naturligt att de båda byts samtidigt, även om vi då kommer fortsätta ha Tele2 som tjänsteleverantör.

Varför byter vi kommunikationsoperatör?

Lite förenklat kan man säga att Kommunikationsoperatören, KO, hyr fiber av fiberföreningen. KO betalar alltså en avgift varje månad till fiberföreningen. Det är denna avgift som styrelsen tillsammans med vår samarbetsorganisation Västfiber har förhandlat fram ett nytt avtal för genom att konkurrensutsätta de olika aktörerna på marknaden. Det nya avtalet är väsentligt mycket bättre än det gamla och ger föreningen en bättre ekonomi.